עקירת שן בינה בהריון

שיני הבינה הן האחרונות שצומחות, הן בוקעות בין גיל 18 לכ-24 וממוקמות בחלק האחורי של קשת השיניים. פעמים רבות, שיני הבינה לא בוקעות במנח נכון, לפעמים נותרות כלואות או חצי כלואות. מצבים אלו יוצרים קושי בניקוי השיניים, עשויים ליצור לחץ על הלסת וקשת השיניים ובאופן כללי "מועדים לפורענות" מבחינת פיתוח עששת. במקרים רבים, רופא השיניים עשוי להמליץ לעקור את שן הבינה מחשש לפגיעה בשיניים הסמוכות ו/או בעצם הלסת. אך מה עושים אם התגלתה בעיה בשן בינה בזמן הריון? האם אפשר לעקור שן בינה בתקופת ההריון? האם מומלץ?

האם מומלץ לחכות עם ההליך?

באופן כללי, מקובל לא לבצע כל הליך פולשני בזמן ההריון אלא אם כן מדובר על מצב חירום. כך גם עם עקירת שן בינה כלואה, הליך כירורגי לכל דבר ועניין. עם זאת, כשמדובר על אישה בהריון עם דלקת חמורה בשן הבינה, סובלת מכאבים או אם יש חשש לפגיעה בעצם הלסת באזור, שיניים סמוכות או מעבר של זיהום מהשן החולה אל מחזור הדם ניתן לבצע את ההליך. ההתייחסות במצב כזה היא של הליך חירום שמתוכנן היטב, מותאם לאישה ההרה ומבוצע תוך שמירה מקסימלית על בריאות האם והעובר.

האם אפשר לעשות צילום שיניים בזמן הריון?

צילומי רנטגן בזמן הריון נעשים רק במקרים בהם אין ברירה ומניחים כי התועלת עולה על הסיכון. אפשר לעשות צילומי שיניים בזמן הריון לאחר השליש הראשון אם נלקחים אמצעי זהירות מתאימים. צילום שיניים לרוב דורש רמת קרינה נמוכה יחסית לצילומי רנטגן בחלקים אחרים של הגוף. כמו כן, בזמן הצילום מגינים על הבטן עם מגן עופרת כדי למנוע חדירה של קרינה לאזור.

האם הרדמה מקומית בטוחה בזמן הריון?

הרדמה מקומית משפיעה רק על אזור מצומצם, היא אינה נכנסת למחזור הדם ולכן אפשרית גם בזמן הריון. כמו כן, החומר הנפוץ המשמש להרדמה בזמן עקירת שן בינה הוא לידוקאין (אפינפרין) שנמצא כי אינו עובר מן האם אל העובר ולכן הוא בטוח לשימוש בהריון.

מה לגבי משככי כאבים?

נשים בהריון נמנעות ממשככי כאבים שעשויים להשפיע על העובר, במיוחד בשליש הראשון להריון. עם זאת, ישנם משככי כאבים שניתן לקחת בתקופת ההריון לאחר התייעצות עם רופא מעקב ההריון ורופא השיניים. חשוב לזכור שכאב משפיע לרעה על האם ועלול ליצור סטרס גם עבור העובר, לכן לא רצוי לסבול מכאבים שניתן לשכך.

האם אפשר לקחת אנטיביוטיקה אחרי עקירת שן בינה בהריון?

כמו משככי כאבים, גם אנטיביוטיקה ניתן לקחת בזמן ההריון לאחר התייעצות עם רופא מעקב ההריון ורופא השיניים. אנטיביוטיקה ניתנת פעמים רבות לאחר עקירת שן כמניעה מפני זיהומים. הדבר חשוב במיוחד בהריון כאשר המערכת החיסונית של האם מוחלשת, תופעה ידועה בזמן ההריון. אם אכן נרשמה אנטיביוטיקה והרופא המטפל מאשר את סוג התרופה והמינון ניתן לקחת אותה ללא חשש.

מהו העיתוי הטוב ביותר לביצוע עקירת שן בינה בהריון?

אלא אם כן מדובר במקרה חירום של ממש שלא ניתן לדחות בשום אופן – כאבים חזקים, דלקת חמורה, חשש לפגיעה ממשית בעצמות הלסת וכדומה בעקבות בעיה בשן הבינה, מומלץ לדחות את הטיפול עד לשליש השני של ההריון. בשליש השני מקובל להניח שהתפתחותו של העובר מושפעת פחות מגורמים חיצוניים ולכן הטיפול בטוח יותר. כמו כן, מרבית הנשים מרגישות טוב בשליש השני להריון לאחר שתופעות כמו בחילות בוקר מפסיקות. בנוסף, בשליש השני נשים הרות עדיין יכולות לשכב למשך זמן ממושך באותה תנוחה, שלא כמו בשליש השלישי להריון.

למידע נוסף והנחיות לשמירה על בריאות השיניים בהריון לחצי כאן